Spring til indhold

Motorvejen skal støjdæmpes

Kampen imod trafikstøjen er lang og hård – men jeg vil følge den til dørs.

Trafikstøj i Furesø

Støj er et kæmpe problem i Furesø, og vi skal have gjort noget ved det. Det arbejde har jeg valgt at stille mig i front for. Med forlængelse af Hillerødmotorvejen til Hillerød, er det mere end nogensinde nødvendigt, at der kommer ordentligt støjreduktion i Furesø kommune. Støjen øges i øjeblikket for hvert år der går. Det er ikke holdbart. På samme måde som der er etableret støjværn ved Bregnerød på østsiden, skal der etableres støjværn på vestsiden også. Vi skal som minimum have støjskærme eller støjvolde gennem hele Furesø.

På Fiskebækbroen skal vi arbejde med en tube-løsning, der vil indkapsle hele broen og lukke støjen inde. Vi skal sikre Ring 4, så den ikke genererer mere støj. I Furesø har vi haft held med at tegne politikken på landsplan for Radikale Venstre. I infrastrukturforhandlingerne for år tilbage fik vi via Rasmus Helveg nævnt Fiskebækbroen konkret i aftalen, samtidig med at der blev afsat nationale midler til støjbekæmpelse. Det arbejde har vi fortsat med Radikale Venstres senere transportordførere.

Men arbejdet er langt fra slut. Dette skal naturligvis forfølges til dørs, så kommunen kan støjreduceres. Jeg håber at kunne fortsætte dette arbejde i byrådet de kommende år.

Valgkampsvideo fra 2021. Politikken og positionen er fortsat den samme.

Mange muligheder – vi skal vælge de rette

Der er mange muligheder for at støjreducere i Furesø. I den sydlige del af kommunen kan vi både tænke i støjvolde, asfalt og støjskærme, som kan mindske støjen fra motorvejen. Samtidig kan vi arbejde på løsninger med et låg af solceller og støjreducerende materiale. For Radikale Venstre i Furesø er det en vision, at vi på den måde både konkret kan være med til at producere lokal grøn energi, og samtidig være med til at bekæmpe trafikstøjen.

Det kræver, at man fra politisk side sætter hårdt ind i prioriteringen af løsningsmodeller, og følger dem til dørs. For mig er det vigtigt, at vi får en god løsning. Og at vi får den snart.

En video der i grove træk viser muligheden for solcelleoverdækning. I praksis skal taget lukke helt til, og siderne i ‘tunellen’ skal standse støjen fra at drive ind over byen.

Lokale tiltag

Vi skal kontinuerligt tilpasse vores kommune til den størrelse den har. Vores veje skal være opdaterede på støjsvag asfalt, så de støjer mindst muligt. Ikke mindst på vores store lokale færdselsårer. Vi skal arbejde for, at hastigheden på de mindre villaveje og omkring skolerne nedsættes til 40km/t. Det øger både trafiksikkerheden og mindsker støjen. Siden jeg kom ind i byrådet, er vi langsomt men sikkert gået i den retning. Samtidig har vi fået sat hastigheden ned på de større veje, så princippet om max 50km/t i byerne i dag mere er reglen end undtagelsen.

Vi skal fortsat sætte ind med lokale støjinitiativer, der hvor vores kommunale veje generer meget støj. Vi kan gøre en del bedre med vores egne veje.

Har du områder, jeg skal vide noget om? Så tøv ikke med at kontakte mig.


Jeg er træt af trafikstøjen. Og vil fortsætte min kamp imod den.